TCM ZIMA 2019

 

 


Podzim v čínské medicíně

Začátek podzimu sebou může přinášet smutek a únavu. Dny se krátí, rána a večery nejsou tak teplé. Listí se zabarvuje do různých barev a začíná opadávat. V tomto období by člověk měl začít chodit spát dříve. Atmosféra podzimu nám napovídá, že je zapotřebí energii shromažďovat, a ne ji vydávat.

Jak se stravovat na podzim? Jídelníček by měl obsahovat mírně kyselé potraviny. Tyto potraviny napomáhají stahování povrchu těla a uzavírání pórů, abychom v průběhu zimy neztráceli teplo a příliš intenzivně se nepotili. Je důležité začít omezovat syrové potraviny, zejména pokud se již výrazně ochladilo. Není dobré jíst velké množství syrové zeleniny a ovoce. Preferujte potraviny lehce orestované, podušené, blanšírované či sušené.

Elementem podzimu je kov a z orgánů ke kovu přiřazujeme plíce a tlusté střevo. Těm nejvíce škodí sucho způsobené stresem, vzduchem, topením, cigaretami, kávou a černým čajem. Kovu přináleží ostrá chuť. Patří sem většina koření. Ostrá chuť zamezuje množení bakterií, rozptyluje chlad a uvolňuje zablokovanou energii. To je ideální v případě nachlazení. Například pití zázvorového čaje napomáhá k pocení a vypuzení chladu. Ostrému koření se vyhýbáme při vysokém krevním tlaku. Proto je pro regeneraci plic a tlustého střeva potřebné zvlhčování. Vhodným prostředkem je celozrnná rýže. Dále to jsou všechny jemné bílé druhy zeleniny – celer, květák a také bílá ředkev, pórek, cibule, křen a malé množství ostrého koření. Tyto potraviny posilují plíce a zvyšují imunitu.

Nejlépe se vyhnete nachlazení pravidelnou konzumací polévek – silných masových a zeleninových vývarů s pórkem, cibulí a kořením. zázvor, šťáva z 1 citrónu a miso (japonskou sójovou pastu – k dostání ve zdravých výživách): Do velkého hrnce dáme vařit veškerou pokrájenou zeleninu, dokud není zelenina měkká (asi 30 minut). Poté přidáme 3 lžíce strouhaného zázvoru a veškerý česnek a chvilku povaříme. Do hrnečku si odebereme trochu vývaru a rozmícháme v něm husté miso. Pak jej vlijeme zpět do polévky, promícháme a můžeme konzumovat. Do talíře dáme trochu citrónové šťávy a pro chuť i trochu rozmačkaného česneku.

Zázvorový čaj na zimomřivost a začínající nachlazení s bolestí a rozlámaností těla: 1 kávovou lžičku čerstvého (ne sušeného!) nastrouhaného zázvoru přelijeme 2 dcl horké vody, 10-15 minut louhujeme, poté přecedíme a dochutíme medem a citrónem, pro zesílení účinku můžeme přidat i kajenský pepř a stroužek česneku. Pijeme vždy čerstvý, nikdy ne ohřívaný.

Lněná semínka jsou plodem lnu setého, vynikají svým cenným obsahem řady biologicky aktivních látek – jde o nenasycené mastné kyseliny (Omega 3 a Omega 6), lecitin, lignan, inulin, niacin, fytoestrogeny, vitamíny, minerály a enzymy aj. Stejně jako lněný olej mají i lněná semínka významné pozitivní účinky na lidské zdraví, podporují správné zažívání, čistí střeva, játra a ledviny, příznivě působí na kardiovaskulární a pohybový systém, vyživují pleť. Nejlépe rozemlít a smíchat s medem a každé ráno užívat jednu lžičku.

Falešné šunkofleky

Co potřebujeme: špaldové/cizrnové těstoviny, uzený tempeh, vejce, mléko, pórek, strouhaný sýr, olivový olej, sůl, pepř Jak na to: uvařené těstoviny promícháme s pokrájeným tempehem a pórkem. Vejce rozmícháme s mlékem, solí a pepřem, ochutíme zelenými bylinkami a kořením. Zapékací mísu vytřeme olivovým olejem, vložíme směs, přelijeme mlékem s vejcem, posypeme strouhaným sýrem. Zapečeme v troubě dokud sýr nezezlátne.

Karbanátky z cukety

Co potřebujeme: 1 cuketa, 150g špaldové mouky, 2 vejce, 3 – 4 stroužky česneku, majoránka, sůl, olivový olej. Jak na to: omytou cuketu nastrouháme najemno na struhadle, přidáme mouku, vejce, utřený česnek, majoránku, sůl. Vytvarujeme karbanátky, lehce pokapeme olejem a pak upečeme na pečícím papíru oboustranně v troubě. Podáváme s bramborem.

Celerová polévka s plísňovým sýrem

Co potřebujeme: lžíce oleje nebo 40g másla, 1 cibule, 200g celeru, 1l vody, 100g modrého plísňového sýru, pepř, čerstvé lístky řeřichy Jak na to: zpěníme cibulku nakrájenou na plátky a dusíme ji přikrytou, až zesklovatí, odkryjeme, přidáme oloupaný, na jemné plátky nakrájený celer a přilijeme vodu. Přivedeme k varu a odkryté vaříme 30 minut při mírné teplotě, až je celer zcela měkký. Přidáme 2/3 rozdrobeného sýru a rozmixujeme a zvolna prohříváme, pozor na sůl, sýr je slaný, opepříme a můžeme dochutit troškou bílého vína. Podáváme posypané sýrem.

Indická čočková polévka

Co potřebujeme: 2 polévkové oleje, curry/ šafrán, má jemnější chuť, 1 střední mrkev na jemno nakrájená, 1 cibulka na jemno nakrájená, celer na jemno nakrájený, 100 g červené čočky, 2 rajčata, lžíce sůl, namletý černý pepř, petrželka Jak na to: na rozehřátém oleji orestujte curry prášek a zeleninu. Vmíchejte vodu, nakrájená rajčata, sůl a pepř. Přikryté vařte při mírné teplotě asi 10 minut. Čočku uvařte zvlášť ve slané vodě a přidejte do polévky. Před servírováním posypte koriandrem nebo petrželkou. Polévku zahustíte tím, že čočku rozmixujete či rozmačkáte.

Zeleninové špízy

Co potřebujeme: 1 cuketa, 2 rajčata, 6 žampiónů, 1 paprika, 1 menší cibule, 3 větší brambory vařené ve slupce, sušená rajčata, sójová smetana, olivový olej. Jak na to: zeleninu omyjeme a nakrájíme na silnější plátky, cibuli na čtvrtky a žampiony necháme celé. Střídavě napícháváme na špejli a dáme do vymazaného pekáče. Pečeme v předehřáté troubě při 180°C dokud zelenina nezezlátne.

Brambory pokrájíme na kolečka asi 2cm tlusté. Pečeme v troubě asi půl hodiny, dokud nejsou křupavé. Upečené brambory přesuneme na talíř, ozdobíme rajčaty a přelijeme sójovou smetanou.

Fazolová polévka

Co potřebujeme: voda, 150g bílých fazolí, mrkev, celer, petržel, 30g hladké mouky, 30g tuku, 1 větší cibule, mletá paprika, mletý pepř, česnek, sůl Bílé fazole několikrát pečlivě propláchneme, zalijeme vodou a necháme máčet, aby dobře nabobtnaly, nabobtnalé fazole vaříme téměř doměkka. Zvlášť uvaříme na kostičky nakrájenou kořenovou zeleninu. Na tuku zpěníme dorůžova drobně nakrájenou cibuli, zaprášíme hladkou moukou a uděláme světlou jíšku (viz: jíšky). Světlou jíšku zalijeme zeleninovým vývarem a odvarem z fazolí, přidáme mletý pepř, mletou papriku, česnek utřený se solí a za občasného míchání vaříme ještě cca 15 minut. Polévku procedíme, vložíme do ní uvařené fazole a krátce povaříme.

Převzato od: konzultační středisko TCM  -  www.lien.cz

 

 

 

 TCM Jaro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Léto
Je zastoupeno elementem ohně a v lidském životě představuje čas růstu a dospívání, v jednom dnu zastupuje dobu oběda. Oheň znamená teplo a světlo, v organizmu jej vyjadřují orgány srdce a tenkého střeva. Potraviny podporující element ohně jsou hořké chuti, vysušují, snižují napětí v organizmu, usnadňují trávení a mohou být nápomocné při řešení nadváhy. Příkladem takovýchto potravin jsou tmavě zelené listy salátů a divokých bylinek. V létě jsou nejvhodnější lehká studená anebo jen krátce tepelně upravovaná jídla. Vynechejte dlouhé vaření, pečení a smažení. Při přípravě jídel omezujte sůl a naopak používejte větší množství tekutin. Mnohé asi zklamu, ale zmrzliny a ledové nápoje nejsou ani v létě vhodné. Tyto oslabují naše trávení a především chladná energie působí adstringentně, tj., stahuje tělo, což může vyvolat zadržování tekutin (potu a horka) uvnitř těla. Při studiu jednotlivých doporučení čínské dietologie je třeba vždy mít na paměti, že veškerá doporučení se týkají energií u zdravých a přirozených potravin, tj. ne dnes nepřirozených koncentrátů jakými například jsou cukrovinky, přesolené brambůrky anebo mražené krémy.

Nejvhodnější kuchyňská úprava: šetrné smažení

Příklad potravin typických pro element oheň:

Obiloviny: pohanka, amarant

Luštěniny: červené fazole

Zelenina a ovoce: špenát, kapusta, čekanka, rukola, mangold, listy pampelišky, brusinky

Živočišné bílkoviny: grilované maso

Ostatní: oregano, muškát, kakao